"Straks moeten we de mensen nog vragen om hun pakje zelf te gaan zoeken in het sorteercentrum"

21 november 2020
Door de recordvolumes aan pakjes die Bpost momenteel moet verwerken, kan het bedrijf tijdelijk niet meer alle pakjes aan huis afleveren. Een deel van de klanten zal de pakjes zelf moeten gaan oppikken in een afhaalpunt, zo kondigt Bpost aan. Handelsfederatie Comeos reageert scherp op de aankondiging van Bpost. "Dit is toch niet ernstig meer nu de winkels gesloten zijn en de overheid de Belgen oproept om online te winkelen."

De handelsfederatie Comeos reageert scherp op de aankondiging van Bpost dat een deel van de klanten zelf hun pakjes zullen moeten halen in een afhaalpunt. "Dit is toch niet ernstig meer", reageert Comeos-topman Dominique Michel.

"De regering heeft de winkels gesloten en tegelijkertijd de Belgen opgeroepen om online te bestellen bij de handelaars", aldus Michel. "Nu blijkt dat Bpost dat niet kan waarmaken en vraagt het bedrijf nota bene om zelf de pakjes te gaan oppikken. We vragen ons af wat de volgende stap is? Dat de klanten zelf hun pakjes gaan moeten sorteren in de sorteercentra?"

Comeos zegt voorts getuigenissen te hebben van handelaars, waaruit blijkt dat Bpost soms zou weigeren om pakjes bij de handelaars op te halen, omdat er te veel zijn. Daarover verschijnt er zaterdag ook een open brief in de kranten. "Corona is voor iedereen moeilijk, maar e-commerce is voor veel van onze handelaars nog de enige wijze om een klein deel van hun omzet nog te kunnen realiseren. Als dat wegvalt kunnen we evengoed de boeken sluiten", stelt de federatie. Zij roept de regering op om in te grijpen.

Bpost krijgt recordvolumes niet verwerkt

"Zowel de webshops als Bpost stellen vast dat de verwachte aantallen pakjes sinds enkele weken meer dan ruimschoots wordt overschreden", schrijft Bpost in een persmededeling. "Ook zeer veel lokale handelaars en KMO’s hebben de weg naar e-commerce gevonden en brengen massaal pakjes in omloop."

Woordvoerster Veerle Van Mierlo spreekt van "historisch hoge aantallen". De goede verstaander weet dus: Bpost kan de massa pakjes die het moet afleveren even niet meer aan. "Dat ondanks het feit dat voor de eindejaarsperiode de sorteer- en distributiecapaciteit al werd verhoogd." Het bedrijf voert daarom een tijdelijke maatregel in waarbij een aantal pakjes niet meer zal worden geleverd, maar enkel zal kunnen worden opgehaald in een afhaalpunt.

Ook afhalen bij Decathlon

Het gaat volgens het bedrijf om "een zeer beperkt percentage van het totale aantal pakjes dat Bpost dagelijks verdeelt". "Maximaal 5 procent", specifieert Van Mierlo. Eerder op de dag klonk het dat het totale aantal pakjes momenteel op meer dan 500.000 per dag ligt, dus dat zou betekenen dat dagelijks ruim 25.000 pakjes zullen moeten worden afgehaald. De klanten over wie het gaat, zullen een mail krijgen waarin staat waar ze dat kunnen doen.

Ik ben ervan overtuigd dat dit een degelijk alternatief is dat eindklanten in staat stelt hun pakje tijdig in handen te krijgen
Bpost-CEO Jean-Paul Van Avermaet

Bpost heeft 2.300 afhaalpunten in ons land: dat zijn postkantoren, maar ook postpunten, pakjespunten en automaten. Het bedrijf werkt vanaf morgen ook - tijdelijk - samen met Decathlon. Een deel van die winkels zullen als afhaalpunt ingezet worden. Terugsturen van pakjes zal wel niet kunnen gebeuren via het Decathlon-netwerk.

"We begrijpen dat deze oplossing een extra inspanning vraagt van de consument", stelt Bpost-baas Jean-Paul Van Avermaet, "maar ik ben ervan overtuigd dat dit een degelijk alternatief is dat eindklanten in staat stelt hun pakje tijdig in handen te krijgen."

Stretchen

Hoelang die "tijdelijke" maatregel blijft bestaan, is niet duidelijk. Ook niet voor Bpost trouwens. "We bekijken het van dag tot dag", zegt Van Mierlo. "Wanneer de winkels weer opengaan, zal het sowieso niet meer nodig zijn. Nu gaan we de volumes in de gaten houden en kijken tot die weer op een behapbaar niveau vallen. Maar momenteel stretchen we ons nog elke dag: we nemen nog altijd maatregelen om onze capaciteit verder te verhogen. We blijven oplossingen zoeken om onze pakjes bij de consument te brengen."

Bron: VRT NWS en De Ochtend

Beluister het gesprek in 'De Ochtend' met Dominique Michel van Comeos:

Radio 1 Select