Spreken we binnen 50 jaar over "de coronageneratie"?

23 september 2020
©pixabay
Het academiejaar is deze week van start gegaan. Een raar academiejaar, met het coronavirus dat vrij rondwaart en ons in bubbels dwingt, thuis houdt en achter de computer zet om op afstand les te volgen en examens af te leggen. Wat zal de impact van dit alles zijn op deze jonge generatie, die nu soms al de “coronageneratie” genoemd wordt? 'De Wereld van Sofie' vroeg het aan Wim Beyers, professor ontwikkelingspsychologie aan de UGent .

Spreken van “dé coronageneratie" vindt Wim Beyers wat kort door de bocht. Dat vertrekt vanuit de idee dat jongeren de enigen zijn die lijden onder de coronacrisis. Dat is natuurlijk niet waar. We zitten met een hele populatie die over 50 jaar nog over corona zal spreken. Het is wel zo dat jongeren nog volop aan het zoeken zijn om een identiteit uit te bouwen, die ook qua relaties aan het verkennen en aftasten zijn. En dat loopt nu allemaal moeilijker door de vele beperkingen. Dat proces wordt dus voor een stuk on hold gezet.

"Jongeren hebben veel veerkracht"

Maar laten we jongeren vooral niet onderschatten. Ze hebben veel veerkracht en trekken zich behoorlijk uit de slag. Er zullen misschien wel meer studenten switchen van richting na het eerste semester. Omdat ze misschien toch wat minder doordacht een richting hebben gekozen. Kandidaat studenten moesten het stellen met digitale infodagen en chatsessies tijdens de lockdown en dat is toch wat anders dan fysieke infomomenten.

"Je zit toch met een grote groep die op zichzelf moet terugvallen, die een sociaal netwerk zal missen?"

Er wordt toch extra ingezet op die sociale cohesie. Een vijfde van de studenten psychologie aan de UGent kan de les nog altijd in de aula bijwonen, 200 van de 1000, in een roulement. Studenten die niet in de aula mogen, kunnen de les volgen in ’Study OO’s’. Dat zijn 150 locaties waar eerstejaars in groepen van 40 à 50 de les op grote schermen kunnen volgen. Ze kunnen er ook van gedachten wisselen of gewoon gezellig samen zijn. Elke groep wordt begeleid door een studiecoach met veel aandacht voor sociale verbondenheid. Studentenverenigingen dokterden ook al voor het hele jaar coronaproof activiteiten uit die de sociale cohesie ten goede komt.

"Oeps, meteen groot feest aan de Overpoort"

Maandagavond was het toch direct dik feest aan De Overpoort bij de opening van het academiejaar. Er moest al meteen worden ingegrepen. Beyers begrijpt volkomen dat de studenten uit de bol gingen na die lange periode bij hun ouders thuis. Er zijn meteen extra maatregelen genomen en dinsdag was het er al een pak rustiger. 

"Kan je dezelfde onderwijskwaliteit aanbieden vanop afstand?"

Die kwaliteit kan je zeker garanderen, daar is Beyers van overtuigd. Uit onderzoek van UGent bleek dat de studieresultaten niet onder corona hebben geleden. Integendeel, studenten presteerden vorig academiejaar even goed en zelfs beter dan vorige jaren. Veel studenten vonden het online aanbod beter gestructureerd en vonden het een voordeel op hun eigen ritme te kunnen studeren. De UGent heeft verder uitgedokterd hoe zo haalbaar mogelijk leerstof aan te bieden. Alle profs zijn digitale experts geworden. Beyers heeft zelf interactieve zoomsessies gegeven voor 1000 studenten! Er zijn allerlei interactieve tools ingebouwd. Dus aan kwaliteit moet het aanbod zeker niet inboeten.

"Leerlingen van de middelbare school hebben een halfjaar leerachterstand opgelopen volgens een studie van KU Leuven"

De impact van corona op studenten is dus niet zo groot. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat de kloof tussen kansarme en kansrijke jongeren wel groter wordt. Kansarme en kwetsbare studenten zullen het toch extra moeilijk hebben. Daar is waakzaamheid zeker geboden volgens Beyers. Maar de drempel om naar de studentenpsycholoog te stappen, is lager omdat het eerste contact digitaal wordt gelegd. Beyers is er gerust in, jongeren kunnen deze bijzondere tijden aan. Vergeet “de coronageneratie”!

Lees ook:

Radio 1 Select