Win de nieuwe Flaming Lips - American Head

21 september 2020
The Flaming Lips zijn altijd raar en anders geweest. De kleurrijke band uit Oklahoma heeft in hun meer dan 35-jarig bestaan geëxperimenteerd met veel muziekjes, waarin hun levendige fantasie voluit kon gaan. De ene keer al meer geslaagd dan de andere. Songs over al dan niet bestaande dieren en robots en het bijhorende instrumentarium: het kon vaak niet zot genoeg zijn. Voor hun zestiende album 'American head' namen ze een psychedelische duik in het verleden.

De aanzet voor dit thema-album was de dood van Tom Petty in 2017, waardoor The Flaming Lips een oude documentaire over de ontstaansgeschiedenis van Tom Petty and the Heartbreakers ging herbekijken. Zanger Wayne Coyne raakte gefascineerd door de passage, waarin de jonge Tom Petty en zijn band, tijdens een tournee in de vroege jaren zeventig, halt hielden in Oklahoma. Daar gingen zee laatste keer repeteren vóór ze naar het grote L.A. trokken.

Vanaf hier schiet de fantasie van Coyne in gang. Oklahoma: dat is waar hij opgroeide en waar zijn oudere broers drugs dealden en in motorbendes rondhingen. Wat als de jonge rockband van Tom Petty een portie weed of een lijntje coke bij zijn broers had gekocht? Het is niet ondenkbaar dat dat gebeurd is, zegt Wayne. Waarheid of niet, maakt niets uit: stel dat het zo was, hoe zou dat de muziek van Petty beïnvloed hebben? Dat is het uitgangspunt van het album, al was het nooit de bedoeling om als Tom Petty te klinken. Het gaat om het gevoel, aldus Wayne. Kun je nog volgen?!!

Het resultaat is een – wat ze ook beweren- nog steeds zeer herkenbare, melancholische en opvallend melodische Flaming Lips. Ze laten buitenaardse en mythische figuren staan voor echte en fictieve personages uit die jaren zeventig, die met drugs experimenteren, tegen de lamp lopen of er het leven bij inschieten.

Het zijn songs over heimwee naar die dagen (Watching the lightbugs glow), over het pijnlijke verlies van de achterblijvers (Will you return /when you come down), herinneringen uit Wayne’s kindertijd (Dinosaurs on the mountain), de angst dat zijn broers iets zou overkomen (Brother eye), zelf spul verkopen op je zestiende (You n me sellin’ weed) en in een hold-up terechtkomen en beseffen dat dit je laatste dag kon geweest zijn (Mother please don’t be sad).

Al gauw blijkt, dat wat begon met een fictieve Tom-Petty-on-drugs eigenlijk uitgroeide tot het graven in de autobiografische jeugdherinneringen van de band en vooral van zanger Coyne, die als jonge tiener sterk onder de indruk bleek van het druggebruik van zijn broers en hoe dat zijn familie raakte.

The Flaming Lips nodigen graag uit: eerder verrasten ze al met samenwerkingen met o.a. Miley Cyrus en Henry Rollins. Op 'American head' is het de Amerikaanse popcountry-zangeres Kacey Musgraves, die subtiel op drie nummers mag meedoen. Het meest prominent is ze te horen in het duet God and the policeman.

En die titel 'American head'? De band zou zich, naar eigen zeggen, na die Tom Petty-ervaring, voor het eerst als een Amerikaanse groep gedragen en gevoeld hebben.

Ze hebben het altijd goed kunnen uitleggen, die van The Flaming Lips!

Radio 1 Select