Låpsley - Through Water

23 maart 2020
Omdat je nooit voorzichtig genoeg kan zijn, kozen we een veilig album van de week. Holly Lapsley (de achternaam van haar moeder, de å verzon Holly er zelf bij) Fletcher nam ‘Through water’ bijna in quarantaine op. Met enkel een technicus. Ook al was Corona toen alleen nog maar hip bier.

Låpsley wilde alles weer zelf in handen. Zoals op haar bejubelde slaapkamer-EP uit 2014, volgens een zekere Billie Eilish van bepalende invloed op de sound van haar eigen bejubelde slaapkamerdebuut. Weg de horde producers en songschrijvers waarmee haar platenfirma supertalent Låpsley voor haar eerste full album omringde. Hoe goed en succesvol die plaat uit 2016 ook was. Terug naar de essentie.

‘Through water’ gaat over de rampen die ons en Låpsley bedreigden vóór het virus. Het klimaat en haar relatiebreuk. Het regent metaforen die zowel op het één als op het ander kunnen slaan. Net als het water uit de titel dat we nodig hebben, maar waarin we ook kunnen verdrinken (zie de prachtige hoesfoto). Als de oceanen gaan stijgen.

Met alleen waar nodig beats, claps, synths en welgemikte piano-akkoorden creëert Låpsley kale ruimtes rond haar songs, die in tijden van isolement meer resoneren dan haar bedoeling was. Niks gebeurt zomaar. Door haar stem lager te pitchen gaat ze geregeld in duet met haar androgyne zelf. Op nummers. We zeggen het erbij omdat Låpsley kan wat velen die ook kunnen zingen, spelen en producen haar benijden: Låpsley kan een nummer schrijven.

Ballads, dat wisten we al, maar even goed een danstrack als de huidige single Womxn (de x naar het vrouwelijk chromosoom). Daarin klampt ze zich vast aan de vrouw die ze ooit zal worden. “It’s about having trust in the passage of time; about not knowing what to do right now but knowing that at some point you will know”, zegt ze er zelf over. Hear hear!!!

Radio 1 Select